Aviatická Pouť 2016

Jako každý rok proběhla o víkendu 28-29. května 2016 v Pardubicích Aviatická Pouť. A jako každý rok jsme byli u toho. Ale letos to nebylo vůbec snadné.

Na AP létáme pravidelně a letos i v podstatě v stejné sestavě jako vloni. Jedna skupina letí v sobotu a druhá v neděli.

Nejdříve jsem řešil letadlo, aby bylo k dispozici. Jde o to že tou dobou probíhá letecká vakcinace lišek proti vzteklině, kdy se shazují vakcíny z letadel metodou kobercového bombardování. V praxi to znamená, že všechny letadla jsou pryč. Navíc došlo k posunu termínu kdy vakcinace v Polsku která měla být začátkem měsíce začala o 2 týdny později. Po několika změnách nakonec to vypadá, že odletí 8 letadel a v Ostravě zůstane Z-43 na vyhlídky a i C-172 OK-CLL kterou budu mít na AP. Takže si myslím že je vše vyřešeno.

Asi měsíc před akcí sleduji web AP tak co 3-4 dny abych zarezervoval slot. A tak jedu v pátek z práce tramvají a kouknu pres mobil a vidím že sloty už jsou. Vlastně skoro nejsou, protože na sobotu je jediný poslední a na neděli zbývají poslední 3. Okamžitě rezervuji a hned i pišu mail J. Rudzinskému at mi rezervujete oba dny. Říkám si že to bylo o fous, ale teď už je všechno v cajku a už můžeme být v klidu.

Omyl. Je čtvrtek předposlední den před odletem a zvoní mobil. Zlín je našrot, na vyhlídky jde OK-CLL a já jsem bez letadla. Říkám si že si někdo dělá srandu. Nikoliv. Jak jsem se později dozvěděl, žák ve výcviku PPL (nebyla to jeho první hodina) měl nahodit motor. Jenže tam nechal plný výkon a asi nejak zazmatkoval či co a dál už neudělal vůbec nic. Zkrátka na plný plyn projel od hangáru ELX až k hangáru Let’s Fly. To je tak 200m možná více. Tam v plné rychlosti narazil do jiné C-152. Obě letadla zničená. Kdyby aspoň do čehokoliv šáhnul, plyn, mix, magneta nebo aspoň zatočil a vyjel z pojížděčky někam do trávy. Jenže co kdyby pak i vzlétnul? Ach jo..

Jenže já byl bez letadla. Žhavím mobil na všechny strany a zkouším na rychlo sehnat nějakou C-172. Na OK-BBC od sousedů už mají v sobotu provoz a v neděli bude dolétaná a na servis. Volá dalšímu známému z Brna který používal jednu z Kroměříže. Jenže ta je zrovna někde na Slovensku. Další z Brna zase přes víkend letí do Roudnice atd. Proste tak narychlo nic.

Pak ještě volám znovu na Mošnov vedoucímu ULL provozu a dostal nápad. Prý v pátek možná budou liškaři v Polsku hotoví a přiletí. „Možná“ proto že se létá vše VFR a každý ví co to znamená. Že zkusí jedno letadlo nechat přestavět z verze bombardovací na normální. V pondělí by se muselo přestavět zase zpátky, protože úterý pak letí zase do Rumunska. Bombardovací (vakcinační verze) nemá vzadu sedačky a část čalounění. Místo toho tam je stroj na vyhazování vakcín, elektonika, kabeláže atd. Dušan (mechanik) na tom dělal v pátek skoro do 10 večera.Přestavěné letadlo bude létat vyhlídky a mě zůstane OK-CLL. To bude stat cosi tekuteho, ale situace se zdá být zachráněna. Uff.

Současně celý týden sleduji počasí. Hlasí bouřky a taky flak shora, ale to snad půjde obletět. Více starostí mi dělají mlhy a viditelnost. Letiště Mošnov má hodně výhod. Např perfektní RWY na kterou nikdy nefouká z boku, tak akorát provoz, CTR kdy se pilot naučí komunikovat do rádia ale nemusí neustále někde holdovat a další. Ale má taky jeden problém a to jsou mlhy. Aby to bylo aspoň na ZVFR, jinak nevím jak řeknu Dušanovi že to přestavěl zbytečně.

 

A počasí které předcházelo mlhám nahrávalo. Např v pátek poslední den před AP byl LKMT 270500Z 00000KT 0200 R22/0325 R04/0200N FG VV001 10/10 Q1018 TEMPO 0400 FG. Na VFR to fakt neni. Naštěstí v noci z pátku na sobotu mě vzbudila slušná bouřka a v tu chvili jsem už vědel, že už je to definitivě dobré. Protože taková průtrž netrvá nikdy dlouho a i kdyby ráno jestě trochu pršelo tak to nevadí. Hlavně to ale pročistí vzduch a bude vidět. Ráno byl CAVOK. A protože pršelo i v noci na neděli dával v nědeli ráno ATIS viditelnost 6000 a od Šumperka už pralo slunko.

V Pardubicích už šlo všechno hladce.

Uvidime co bude příští rok.

 

 

 

« 1 z 2 »

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *